واکنش سخنگوی دولت به آغاز مذاکرات ایران و آمریکا پزشکیان اوایل اردیبهشت به هرمزگان می‌رود خطیب نماز جمعه تهران: مذاکره مستقیم با آمریکا در شأن ایران نیست وزیر اطلاعات: علائم جدی برای حمله نظامی وجود ندارد؛ در سال جاری، آرامش پیش‌بینی می‌شود عارف: مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا با روندی منطقی انجام می‌شود فرماندار تهران: ذخایر سد‌های تامین کننده آب، در پایین‌ترین سطح خود قرار گرفته‌ است وزیر دادگستری: لحن تهدید در نامه آمریکا کم شده بود/ انجام مذاکره تصمیم نظام است حضرتی: تدبیر رهبری و حضور پزشکیان جنگ را از کشور دور کرد سردار اوصانلو: به هر تعرضی پاسخی پشیمان‌کننده می‌دهیم سرلشکر سلامی: شهید صیاد شیرازی به‌عنوان یک فرمانده الگو برای تمامی فرماندهان در نیرو‌های مسلح شناخته می‌شد فرمانده ارتش: پیش از پیروزی انقلاب، دارای برخی توانایی‌ها بودیم، اما بزرگ‌ترین اشکال آن وابستگی به خارج بود وزیر اطلاعات: آرایش نظامی منطقه نشانگر اقتدار نیرو‌های مسلح ایران است دریادار ایرانی: دشمن متجاوز را در دریا‌ها غرق خواهیم کرد‌ آرای محکومیت دیوان محاسبات برای ۴۶۲ نفر پزشکیان: هرکس ارز ۲۸۵۰۰ تومانی می‌گیرد حتما رانت می‌گیرد / افراد مرفه بیشتر از یارانه‌ها استفاده می‌کنند

اعتراف رئیس‌جمهور

رئیس محترم جمهور و برخی از دولتمردان، چندین مرتبه در روزهای اخیر، علیه اصلاحات بودجه 1400 در مجلس موضع‌گیری کرده‌اند که البته در اغلب موارد، با واکنش‌های علمی و تحلیلی نمایندگان مجلس و فعالان حوزه اقتصاد و بودجه مواجه شده‌اند.
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۷ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - 2021 January 24
کد خبر: ۷۵۱۰۲

به گزارش راهبرد معاصر؛ رئیس محترم جمهور و برخی از دولتمردان ، چندین مرتبه در روزهای اخیر، علیه اصلاحات بودجه ۱۴۰۰ در مجلس موضع‌گیری کرده‌اند که البته در اغلب موارد، با واکنش‌های علمی و تحلیلی نمایندگان مجلس و فعالان حوزه اقتصاد و بودجه مواجه شده‌اند. موضوع این نوشته، پرداختن به مواضع بودجه‌ای رئیس دولت و دولتمردان از منظری دیگر است:

 

یک. گفته‌اند که ۲۷ سال است در بودجه فعال هستم و این اولین بار است که با سخنان غیرتخصصی و سیاسی مواجه می‌شوم. اشکال اصلی و بنیانی این گفته، در خود جمله نهفته است.


اشکال اینجاست که این دعوت به رفتار تخصصی و غیرسیاسی، خود سیاسی‌ترین موضع و اقدام ممکن است. مجلس شورای اسلامی، مرجع قانونی رسیدگی به بودجه است و اعمال نظرات و اصلاحات مجلس برلایحه بودجه، طبیعتا رفتاری قانونی بوده و اختیار و بلکه به عبارت دقیق‌تر، وظیفه مجلس است.

 

دو. مسئله دوم، مشاهده تجربی و بررسی خروجی کار دولت است. بانک مرکزی از اهداف تورمی خود و معاون اول دولت از ارز ۴۲۰۰ تومانی که به نام او مشهور شده برائت جسته‌اند. در دوره‌ای که اغلب دولتمردان و طراحان سیاست‌های اقتصادی این سال‌ها، تلاش می‌کنند میان خود و وضعیت فعلی اقتصاد کشور، فاصله‌گذاری کنند، اعتراف به تأثیرگذاری در ۲۷ لایحه بودجه، خطای بزرگی است.

 

اگر از بودجه و مفاهیم اساسی علم اقتصاد بهره چندانی نداشته‌اند، پس نباید چنین ادعایی کنند و اگر خروجی این لوایح بودجه، به‌ویژه در ۷ سال گذشته، از تصمیمات ایشان تأثیر گرفته که همان بهتر در سال پایانی، اصلاحات مؤثری بر روی آن اعمال شود تا حداقل کمی از این نابسامانی اقتصادی کاسته شود.

 

سه. مسئله سوم، رعایت جایگاه حقوقی و قانونی ارکان کشور است. پیش‌ازاین نیز در ادعایی عجیب گفته‌شده بود که شأن مجلس، نظارت بر دولت نیست و این فهم غلطی از قانون اساسی است.

 

همان افراد که ازقضا ادعای حقوقدانی هم دارند، امروز می‌گویند مجلس حق ندارد لایحه بودجه را جز در موارد جزئی تغییر دهد چراکه در این صورت دیگر لایحه دولت نیست و طرح مجلس است. نمایندگان مجلس، اصلا بنا به دامن زدن به اختلافات را ندارند و بحث‌هایشان از موضع تخصصی و کارشناسی هم خارج نخواهد شد، اما به جد معتقدم مجلس اگر بخواهد حقوق ملت را استیفا کند، اولا باید بتواند جایگاه خود را در هر دو بعد تقنینی و نظارتی تعریف و تحکیم کرده و ثانیا بتواند تجلی و بازتاب دقیقی از مفهوم خانه ملت و پیگیر خواست مردم باشد. مجلس قطعا در این لایحه بودجه و در لوایح بودجه آینده، هیچ اولویتی را بر مصالح مردم و کشور مقدم نخواهد کرد.

محسن پیرهادی

 

منبع: رسالت

ارسال نظر